22-09-10

Alice en het reisverslag deel 3

Dinsdag:

Dinsdag mag fab doggy een dagje rusten aan het zwembad met zijn favoriete babysits en zijn beste vriendje fab doggy 2. Dat geeft M. en mij de kans om eens een museumpje mee te pikken.

We besloten er een dagje Saint Remy De Provence van te maken. Een klein uurtje rijden tussen de boomgaarden en de bergen met de ramen open en lekker met ons tweetjes luid meezingen.

Aangekomen in Saint Remy besloten we eerst het stadje zelf te bezoeken. Wat achteraf financieel een slecht idee was, want Saint Remy blijkt een gigantisch aanbod te hebben voor een hobbykok als ik. We verlieten de stad uiteindelijk gewapend met 2 flessen artisanaal gestookte pastis, een fles lavendellikeur, tomatentapenade, olijventapenade, drie soorten grof zeezout met verschillende smaakpalleten, frambozendressing, auberginekaviaar, drie zakjes kruiden en zongedroogde tomaatjes.

We brachten een bezoekje aan de monumentale kerk van Saint Remy, waar ik een kaarsje liet branden, daarna gingen we opzoek naar de fontein van Nostradamus. Na ongeveer drie kwartier zoeken bleek dat we de fontein al ontelbare keren waren gepasseerd en dat hij eigenlijk niks voorstelde.

Rond de middag stapte we dan terug de auto in voor de korte rit naar Glanum.

Glanum was een Romeinse stad die behoort tot een van de belangrijkste opgravingen in Frankrijk. Om onze maagjes eerst te stillen besloten we een bezoekje te brengen aan La taverna Romana. Een restaurant waar ze recepten en methodes hanteerde uit de oude Romeinse en Griekse keuken. Heel nieuwsgierig en een beetje bang schoven we aan een tafeltje aan. Mij kon het eten nog maar weinig schelen, want hoe vaak in je leven kan je lunchen met zicht op een oude tempel en met aan je voeten oude Romeinse huizen? Het zicht was echt fenomenaal! Ik werd pas helemaal enthousiast toen ze onze wijn serveerde in amphora’s. Het eten zelf was heel erg lekker, helemaal anders dan onze dagelijkse keuken, maar zeker een aanrader. Ik kocht zelf een kookboekje met daarin Romeinse recepten om dit thuis ook eens uit te proberen. Daarna werd het tijd om de opgravingen van naderbij te gaan bekijken. M. ontpopte zich tot een ware gids en gaf me bij elk stukje stad de uitleg van het hoe en wat. De info uit zijn infobrochure vulde hij aan met zijn eigen kennis en ik genoot van zijn “gidsbeurt”. M. besloot dat hij graag de berg wou beklimmen voor een panoramisch zicht op de vallei, door mijn volle maagje en de drukkende warmte bleef ik echter liever beneden. M. ging de uitdaging van de berg aan en ik vond mijzelf een plekje in de ruines van de oude tempel waar ik heerlijk kon zitten en “mediteren”.

Nadat M. bezweet, maar met prachtige foto’s terug beneden was verlieten we de opgraving en trokken we door een braakliggend veld naar Saint Paul De Mausole. In deze inrichting voor geestenzieken verbleef Van Gogh een jaartje en hij schilderde er heel wat van zijn belangrijkste werken. M. en ik vonden een bezoekje echter een beetje teleurstellend. Hoewel het huis prachtig gelegen is en een oase van rust is met een prachtige bloementuin valt er van Van Gogh bitter weinig te bespeuren. Enkele posters van zijn bekendste werken fleuren de muren op. Wel heel interessant vond ik de pamfletten die het levensverhaal van Van Gogh vertelde. Met dit bezoekje sloten we ons dagje af en zetten we terug koers naar ons villa’tje voor een frisse duik in het zwembad.

Woensdag:

Woensdag beloofde een warme dag te worden. Voor vanmiddag hadden we geboekt in een kleine taverne diep in de bergen dat werd aangeraden door onze trotter voor zijn ongelooflijke lekkere Provençaalse keuken. We waren er een paar dagen eerder reeds geweest, maar toen was alles volzet.

Onze eerste stop op weg naar de bergen was echter in de cave coöperatieve van Bonnieux, alwaar we aan het proeven sloegen en buitenkwam met een krat wijn en een fles pêche siroop om bij witte wijn te voegen. Naast de cave vond de wekelijkse boerenmarkt plaats waar ik dolenthousiast over wandelde. Het zien van zoveel verschillende groenten, fruit en kazen brachten me bijna boven mijn kookpunt. Ik geraakte helemaal in extase toen ik heerlijke courgettebloemen zag staan. In België zoek ik al twee jaar lang naar courgettebloemen die de naam waardig zijn, maar zonder veel succes. Ik kocht dus gauw een boeketje van 10 bloemetjes om de dag daarna op te vullen. Verder kocht ik ook nog een kilo tomaten met de raarste kleurtjes, minicourgettes, vers gemaakte jam en vers gemaakte tomatencoulis.

Daarna gingen we verder naar parc Naturel Regional Luberon in de buurt van het kasteel van Buoux. Deze regio is echt een paradijs voor rotsklimmers en wandelaars. De zichten zijn echt spectaculair, maar het weggetje naar de taverne is zeker even spectaculair. Halverwege houdt de asfalt op en moet je verder op kiezelsteentjes, terwijl het meters diepe ravijn zich naast je uitstrekt. Met een klein hartje bereikte we uiteindelijk de taverne. Jammer genoeg bleek de Provençaalse keuken enkel ’s avonds beschikbaar en konden we nu enkel kiezen voor bord met Provençaalse salades. Hoewel de maaltijd heel erg licht verteerbaar was, smaakte ze wel overheerlijk. Het allerlekkerste was echter de wijn die we bij ons eten dronken. Een frisse, fruitige rosé met een prachtige kleur en kennelijk uit de cave waar we eerder die dag onze andere wijn kochten.

Door de lichte en gezonde maaltijd ’s middags was er ’s avonds nog wel plaats voor iets extra’s dus maakte ik een lekkere tarte tatin van appeltjes die ik serveerde met een bolletje ijs.

Mmm je reisverslagjes doen mij terugverlangen naar de vakantie!
Een heus Romeins restaurant! Geweldig!
En dat je nog fut of beter: goesting hebt om tijdens je vakantie zo uitgebreid te koken! Als ik het geld had, ik zou elke dag op restaurant geweest zijn, lui mens dat ik ben! :p

Gepost door: LJ | 22-09-10

Niet vergeten dat ik een geduchte hobbykok ben he! Koken is mijn lang leven... een week zonder koken en ik zou doodongelukkig zijn!

Gepost door: Alice | 22-09-10

n zonnig terrasje met echte zuid-franse rosé, daar zou ik op dit moment een fortuin voor geven :) Als ik dit allemaal lees, krijg ik veel zin om mijn spullen in te pakken en te vertrekken naar een zonnig vakantieland